Diverse / Rejser 2017

31. august tog vi færgen fra Trelleborg til Sassnitz. Herfra kørte vi en kort strækning til Rheinsberg, hvor vi overnattede. Det er en hyggelig by med slot, sø, masser af cafeer og restauranter og keramikproduktion. Næste morgen videre til Neustadt an der Orla. Vi boede på et dejligt hotel - Schlossberg - med en pragtfuld restaurant - ellers var byen hurtigt overset.

Herfra gik turen til byen Iffezheim, hvor vi skulle til stort galopløb.

Det blev et dejligt ophold på et pragtfuldt hotel - Charme zum Schiff - og en herlig varm solskinsdag på galopbanen.

Fra Iffezheim gik turen videre mod Alsace.

Vi kørte et langt stykke langs Rhinen før vi krydsede den og var i Frankrig.

Første korte stop var i den lille smukke by Bergheim.

4. september nåede vi vort bestemmelsessted i Alsace - den livlige og smukke by Ribeauville.

Byen har mange gamle huse, blomster overalt, masser af cafeer og restauranter, spændende forretninger - og helt sikkert en af de bedste byer på vinruten.

Vi besøgte også nabobyen Hunawihr samt Riquewihr og Keysersberg.

Det er spændende at besøge byerne igen. De har ikke forandret sig meget, siden vi var her sidste gang i 2006.

7. september kørte vi mod Andernach

i Tyskland.

Andernach ligger lige ud til Rhinen -

er rigtig hyggelig med gamle kirker, bymur og geyser.

Vi boede på et dejligt hotel med altan lige ud til Rhinen.

Desværre var vi ikke heldige med vejret. Det var mørkt og regnede en del.

10. september videre til Hotel Töpferhaus, der ligger ved Alt Duvenstedt. Vi blev en enkelt nat før vi satte kursen mod Malmø.

Töpferhaus er et pragtfuldt hotel, som vi opdagede i 2015. Det ligger ud til søen Bistensee - har masser af udendørs arealer med hyggepladser - ild i pejsen om aftenen - og serverer den lækreste mad.

13. juli fløj vi på ferie i Prag.

Vi boede 5 nætter på et godt hotel centralt i byen, hvor vi havde kort gang til de mange seværdigheder.

Det er en fantastisk dejlig by med venlige mennesker, masser af cafeer og restauranter, shoppingmuligheder og pragtfuld mad og drikke.

På vor 45 års bryllupsdag den 14. juli fik vi en af de bedste middage, vi nogensinde har spist.

De forskellige gode tjekkiske øl er et helt kapitel for sig - og så gør det jo ikke noget, at prisen for en rigtig god ½ liter øl er meget rimelig. Den billigste vi fik kostede ca. 15 kr.

2. juli var vi til tysk galop derby i Hamburg.

Desværre var vejret ikke rigtigt med os i de 4 dage vi var afsted. Men vi fik da set nogle formidable galopløb, gjort nogle gode indkøb, besøgt Hamburg Kunsthalle og spist nogle dejlige måltider.

Vores første rigtige rejse i 2017 blev et 12 dages krydstogt sammen med vore engelske venner Michael og John.

1. maj fløj vi til Milano - med bus til Genoa - hvorfra vi sejlede sidst på eftermiddagen.

Første stop var Marseille, hvor vi nåede en bytur med besøg bl.a. i Notre Dame kirken, hvorfra der er en fantastisk udsigt over byen, og så naturligvis Monte Cristo øen If.

Desværre var vejret ikke så godt - gråt og regnvejr.

Næste stop var Barcelona, hvor vi desværre kun havde tid til en kort bytur. Men det er helt bestemt en by, som vi gerne vil besøge en anden gang.

Fra Barcelona gik turen til Gibraltar. Vi ankom sidst på eftermiddagen i let tåget vejr.

Selve Gibraltar syntes vi ikke var noget særligt, men en god engelsk øl fra Isle of Man kan man jo altid nyde. Her var det praktisk at have engelske venner med, da baren gerne ville have betaling i pund.

Lissabon, som vi tidligere har været på ferie i var næste by på turen.

Her havde vi halvanden dag, så vi skulle selvfølgelig med den gamle sporvogn linje 28 op og ned ad de mange bakker.

Om aftenen nød vi en dejlig middag ledsaget af fado sang i Bairro Alto kvarteret.

Efter Lissabon lagde vi til i den spanske by Coruna.

Her havde vi strålende solskin og besøgte pilgrimsbyen Santiago de Compostela.

I Southampton besluttede vi at bruge vor tid på at besøge Portsmouth Historic Dockyard.

Området er stort og omfatter flere museer, bådhuse og restauranter.

Vi besøgte The Mary Rose Museum. Fantastisk flot bygning, der er lavet i 3 etager, hvor det føles som om man var ombord, da det er bygget omkring resterne af skibet Mary Rose. Skibet blev bygget af Henrik VIII i 1510-11, deltog i krige og sank under et slag mod franskmændene i 1546.

Lige ved Portsmouth station ligger det "arabiske" tårn Spinnaker Tower, der denne dag skulle vaskes.

Sidste stop var Rotterdam, hvor indsejlingen ad Maas floden varede flere timer med flotte landskaber og bygninger.

Diverse / Rejser 2017

Under opholdet i Rotterdam besøgte vi den meget hyggelige by Gouda,

hvor vi selvfølgelig smagte på en masse oste.

De første måneder af 2017 har vi ikke kunnet rejse, da Bjarne i 2016 fik konstateret spinalstenose, som er en forsnævring i rygsøjlen, der bevirker et konstant tryk på nerverne, hvilket astedkommer forskellige gener.

Det krævede en større operation, som fandt sted i januar på en specialklinik i Gøteborg.